måndag 1 oktober 2012

Lidingöloppet 2012- Lite plus och lite minus..


En del plus en del minus- det blir min sammanfattning av min insats i Lidingöloppet 2012. Förbättrade min tid från ifjol med 4minuter och 20sekunder, det var ju givetvis ett plus. Minus var att jag inte nådde dom 2:02 som jag satt upp som mål innan loppet, det är ett minus men jag var inte jätteförvånad om jag skall vara ärlig. Jag kan inte skylla på något mer än att jag helt enkelt inte var bättre för dagen i lördags, jag gav det jag hade och vare sig väder, vind eller något annat hade kunnat förbättrat min tid. Sen har jag dock egna förklaringar varför jag saknade den där riktigt goa känslan under dom 30 kilometerna på Lidingö. Men dom behåller jag för mig själv för om inte men hade funnits så hade man alltid gjort kanoninsatser :) På det hela är jag nöjd med lördagens race, jag föll inte igenom även om jag fick slita nästan hela loppet. Mest positivt var att känslan blev bättre ju längre in i  loppet jag kom.

Kort om racet:
Buss upp med andra löpare från klubben. segt att åka buss till Stockholm men trots det socialt och bra tugg på bussen. Väl uppe vid Bosön checkade jag tillsammans med den nya klubbmedlemmen Patrik in i ett ca 8km stort rum med två sängar och minimalt med plats. Men då syftet med helgen var att springa så tog jag det lite spartanska boendet med ro, vem bryr sig det funkade gott och väl. Efter att ha vaknat på lördagen så insåg jag att jag och riktigt mjuka sängar inte är någon bra kombination, men det var bara att lirka upp den stela ryggen och se glad ut. Frukost tillsammans med många andra löpare och senare promenad ner mot starten. Först när vi kom till startområdet fick jag lite tävlingskänsla och musiken i högtalarna fick mig att börja känna mig sugen att ta ut mig ordentligt under loppet. Hejade på flertalet löpare jag kände innan start och alla såg lika taggade ut. Pang så gick starten och det var bokstavligen rusning ut från start. Dom flesta ville ha en okej position i början och det var ganska trångt när gräsfältet smalnade av och övergick i en väg. Jag fick en okej start och hade som mål att hålla mig en liten bit under 4:00/km första milen. Kände redan efter ca 7km att detta inte var min bästa dag men samtidigt så var jag fast bestämd om att ge det en chans och kämpa på, passerade dryga 5km som 221e man.

Kämpade mig vidare och även om jag inte hade den bästa känslan och insåg att min tid kanske inte skulle bli vad jag önskade så försökte jag motivera mig med att försöka plocka placeringar under resten av loppet, jag ville förbi nästa rygg och nästa och nästa. Detta hjälpte mig att ta i även när det var varning för pingislunga och inte ge upp och slå av helt på takten. Hade en tung färd mellan 12km-21km, hade planerat att ha bättre fart här men dagsformen var helt enkelt inte bättre. Väl runt ca 20km så kom Grönstabacken, en brant rackare med mycket folk som hejade på vid sidan.Det var ingen känguru som studsade upp längs backen utan jag gissar att min löpstil i backen inte var helt "idealisk".. Men sprang gjorde jag och några funderingar till att övergå i promenad hade jag inte, har jag anmält mig till en utmaning så får jag göra mitt bästa oavsett dagsform var min tanke.


Väl en bit efter krönet på Grönstabacken så började jag få en mycket bättre känsla såväl fysiskt som mentalt. Kroppen återhämtade sig ganska bra och jag kände att resten av loppet var min styrka. Tappade som dom allra flesta andra löpare snittfart sista milen på grund av flertalet tuffa backar men jag lyckades ta mig förbi en del andra kämpar i spåret. Detta stärkte mig och dom sista nio kilometerna under årets Lidingölopp var positiva även om givetvis andningen var uppe i halsgropen emellanåt. Abborbacken var inte värre än Grönstabacken som jag personligen tycker är den tuffaste under loppet. Väl strax innan det stora upploppet med mycket publik vid sidan så kom det upp en löpare snett bakom mig. Jag förstod att han hade planer på att plocka mig på upploppet och tog givetvis innekurva då jag var först in på upploppet. "UR VÄGEN" skrek han i början på upploppet och min sponatan tanke var att "det var en kaxig snubbe som tror han äger upploppssträckan".. Tävlingsinstinkten slog in och jag gav gav plats åt honom samtidigt som jag vägrade låta en sån kaxig gubbe plocka mig sista biten. Pressade ut det sista och kom in före, hehe rätt roligt när man tänker på det så här i efterhand. Sluttid 2:03:18 och plats 142 i herrklassen, det går åt rätt håll och så här några dagar efter loppet så känns en anmälan och nysatsning mot sub 2 timmar given till nästa år. Det borde absolut kunna gå vägen med rätt förberedelser, men vi får se man kan bli skadad eller få för sig att springa något annat lopp det ger sig.

Nu blir det fortsatt fokus och träning mot Frankfurt Marathon i slutet av oktober. Hoppas kunna få en bra formtopp till det loppet och att jag där kan göra ett rejält pers på marathondistansen, den som lever får se. Har idag bokat tid för  fystester hos Aktivitus, har hört mycket gott om dom och tror det kan vara en bra grej för att få lite bättre struktur på min träning. Kan ha sina fördelar att vara sin egna tränare men för egen del behöver jag lite infallsvinklar från andra människor som sitter inne med kunskap. Vill jag nå mina mål under 2013 är det bra med lite nytänk vad det gäller vissa saker.

Regnet vräker ner utanför rutan, hösten har slagit till på fullaste allvar. Gillar normalt sett att springa i busväder då det stärker en mentalt men det känns idag ganska gott att kvällens pass innan jobbet kommer ske på gymmet och löpbandet..