fredag 12 oktober 2012

Alternativ träning för att inte gå sönder helt..



En del löpare har turen/ skickligheten att mer eller mindre helt slippa skador, bara att gratulera dessa människor. Personligen har jag egentligen inga jätteproblem med skador men dom kommer med jämna mellanrum, gärna ofta när man tycker det är minst lägligt.. Anledning i mitt fall är en kombination av lite obalans mellan vila och träning samt att min "svagaste länk" rent fysiskt tyvärr är lite för svag. En allvarlig fotledsfraktur i en fotbollsmatch 2007 har tyvärr satt sina spår. Vill dock ge kred till ortoped J.Sampson som fick till ett bra snickeriarbete trots allt.


Rörligheten i leden är försämrad, blodcirkulationen likaså, detta i sig innebär en onormal belastning på foten. När man dessutom ligger på 87-88kg i vikt och har fått ordentlig smak för långlöpning så blir ju givetvis resultatet att foten får slita och att den då inte får vara för svag. AXA Fjällmarathon, 6 timmars i Karlstad och Lidingöloppet under en ganska begränsad tid blev lite för bra. Ja ja skador kommer och skador går det är ju tyvärr en del av idrotten. En fotsena som fick mig att missa Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon och tvingade mig att knappt springa en meter på sju veckor har spökat lite efter Lidingöloppet. Kände redan på startlinjen inför Lidingöloppet att mina ben var lite slitna efter några rejält tuffa veckor men är man envis(korkad) så är man. Att dessutom dra på sig ett par splirrans nya skor utan innesulor i var väl inget beslut som får mig att aspirera som Nasaforskare..

Men denna gången är senan inte alls så dålig som i april, Vill dock vila med vanlig löpning tills måndag då jag kommer göra ett ordentligt test. Frankfurt Marathon som jag sett fram emot ett tag är ju om dryga två veckor och skall det vara värt att ställa upp där så vill jag veta att jag kan göra mig själv rättvisa och inte riskera årets största fysiska och mentala experiment- 24 timmars i Bislett Norge 1e december.

När ens träningsplan ryker på grund av skada så finns det två alternativ, tycka synd om sig själv och fullständigt gå ner sig eller vara fantasifull och hitta andra möjligheter att få ut likvärdig träningseffekt. Båda alternativen är fullt förståeliga men jag valde det sista. Istället för att nöta löparskor i det natursköna Skatås med omnejd så blir det nu mestadels till att svettas på gymmet. Har 300 meter till Sportlife Örgryte så det har blivit det naturliga tillhållet när det har vankats träning. Gillar det ganska lilla men fullt dugliga gymmet, har testat många olika gym genom åren och dom flesta har sina bra och dåliga sidor. Det överlägset bästa gymmet jag var trogen medlem på under många år är utan konkurrens Alingsås Hälsostudio. Personligt, fräscht och med mycket kunnig personal, rekommenderas om ni har vägarna förbi min gamla hemby.

Inte mer att orda om som sagt ganska lite löpning sen Lidingöloppet, fick dock till ett testpass i söndags då det blev 60 min i 3:46 tempo, kände inget under löpningen men en tendens till försämring dagen efter varför jag beslöt mig för att låta löpardojorna vila en vecka till. Får hoppas det blir tillräckligt annars är det bara att fortsätta med alternativ träning. Styrketräning är något jag verkligen prioriterat lågt senaste året, ett medvetet val för att lägga mer fokus på att förbättra flåset. Men jag har åter fått ett sug efter att köra lite mer styrka igen, så framöver blir det mer blandad träning är tanken. Blir dock ingen styrketräning där man ligger och skriker för att göra tre reps på maxvikt, nej all respekt för den träningen men det har jag aldrig brunnit för.

Senaste veckan blev det mycket tid på crosstrainern, trappmaskinen och rodden, dom två sistnämnda bra pulshöjare som absolut kan ge hjärtat och övriga kroppen bra alternativ träning till löpning enligt mitt tycke. Insåg i lördags då jag körde styrka med en klassinstruktör att det är dags att jobba med bålstyrkan lite igen. Lördagen gav kanske inte så mycket träning men den gav trevlig avkoppling samt roligt snack om framtida mål och träning mm, skoj att snacka med likasinnade :)

Så nu gäller det att lägga mindre tid på att skriva dessa rader och istället ägna sig åt en av mina livspassioner, fysisk rörelse. Hård träning och "hård vila" i en bra kombination = livskvalite för mig.
TGIF, Thanks god its friday även om det inte alltid innebär ledighet för alla..