torsdag 20 september 2012

Packar väskan och försöker få fart på kroppen..


Löparpjuck, träningsgrejer och ett glatt humör osv.. det är dags att packa väskan för några dagar i Norrköping. Löparhelg med landslagsgruppen för ultralöpare står på schemat i helgen. Lyckades kvalificera mig till landslagsgruppen i och med mitt resultat på dryga 81km i Karlstad. För en man krävs i dagsläget exempelvis att man når minst 78km under ett sex timmars lopp, gör man det så blir man en del av gruppen. Jag har ingen som helst erfarenhet av dessa läger eller samlingar sen tidigare och det gör helgens utflykt till Norrköping extra inspirerade. Skall bli skoj att träffa andra målmedvetna löpare och få inspiration till att utveckla sin träning och sätta upp framtida mål. Ur denna landslagsgrupp tas sedan dom bästa och formstarkaste löparna ut av en ledning och dom får representera Sverige i EM och VM på 100km och 24timmar. Vill påpeka att där är jag INTE idag, där är jag inte imorgon men jag har redan satt upp vissa mål som jag ännu så länge behåller för mig själv :) Man måste som sagt tro på det man gör och våga satsa, inte till vilket pris som helst men så länge drivkraften finns så kör jag på, så funkar jag.

"If you still look cute at the end of yout workout you didn`t train hard enough", citatet ovan fick mig att tänka på en av mina absolut största förebilder vad det gäller svenska idrottare Gunde Svan. Visserligen inte längre aktiv men hans tävlingsinstinkt, ödmjukhet och tro på det han gör har alltid imponerat på mig. Slemmet rann ofta längs mungipan när han passerade mållinjen, men det fanns en anledning han hade gett sitt absoluta max och lite till. Finns många som satsar, offrar mycket men som inte når helt ända fram. Gunde nådde ända fram och han gjorde det nog otroligt mycket tack vare hans egna drivkraft, just det imponerar som sagt på mig. Var uppe och kollade på klubbens mästerskap på 10km terräng i Skatås idag, vinnaren Andreas Magnussons face 100 meter från mållinjen sa allt, han gav järnet och han gjorde det på ett jäkligt bra sätt.


Denna veckan är ännu inte slut men det har varit en bra vecka så långt, några lediga dagar från arbetet och ganska bra träning. Tanken är att jag denna veckan skall försöka få fart på fötterna och ge mig själv lite träning i syreupptagning. Bra intervallpass med klubben i tisdags och imorgon bitti tänker jag försöka få till ett  eget pass för hjärtat med fokus på syreupptagning. Det är som sagt Lidingöloppet om en dryg vecka och det är ett lopp som just ställer en del krav på syreupptagningen med den bitvis ganska kuperade banan. Gäller att inte få betala för dyrt för alla backar utan att kroppen hyfsat snabbt är med i matchen igen efter varje stigning om man skall kunna hålla den fart man önskar. Absolut inte i toppform när jag skriver detta, snarare lite mer sliten men det är också "enligt plan" och ganska logiskt med den senaste periodens träning.

Har börjat spåna lite på vinterns träning och fått lite idèer, tror det kommer bli en hel del alternativ träning för att ha glädjen kvar och stärka kroppen. Hopprep, rodd och "segstyrka" är givna inslag och det kommer bli mycket av detta i vinter. Tänker även låta mig inspireras av en del andra löpare och skidåkare och besöka mossen uppe i Skatås för löpning där. Det sistnämnda borde ge en bra styrka och syretålighet.

Haft vilodag idag, väldigt skön och viktig sådan det mest ansträngande var väl promenaden uppför trappan till gymmet för att ta plats i massagestolen. Känner att kroppen är tacksam och har stärkts av dagens "göra ingenting" schema.. Rundar av denna kväll till en film som kanske inte går i vilans tecken men väl i utmaningens tecken, enligt mig fem av fem för "Into the wild" om ni missat den.