torsdag 13 september 2012

Jag älskar hösten !


Då börjar man återhämta sig ordentligt efter långpasset i Karlstad för en ca 12 dagar sedan.Var egentligen först under gårdagens pass som jag kände att kroppen återigen var på hugget och att det fanns lite driv i benen och pumpen, det sägs ju att det tar runt 14 dagar att återhämta sig bra efter en sån urladdning som det var för mig Karlstad. Jag lyssnade fullt ut på dessa råd och på min kropp föregående vecka(dock inte denna..), då blev det blygsamma 2,5mils löpning varvat med en del rodd och styrketräning. Hade vare sig kraft eller någon större motivation att ens försöka springa mer förra veckan, kände mig ganska tom mentalt och det var skönt att bara lägga lite energi på andra saker några dagar. Men nu är motivationen, träningssuget och viljan att bli bättre åter tillbaka i min kropp och skalle. Att det även börjar bli höst har jag egentligen inget emot, just hösten brukar innebära bra träning goa hemmakvällar och en allmänt bra känsla. Givetvis trist med mörkret men det är bra mycket värre januari till mars då jag lätt hade kunnat gräva ner mig eller emigrerat till någon strand i Australien eller något..:)

Denna veckan har varit bra, ganska tuff så här långt men det är också min plan. Störst fokus ligger nu på Frankfurt Marathon den 28e oktober. Inte en aning vad jag kan prestera för tid där men jag vet i alla fall att jag skall göra mitt absolut yttersta och det skall inte finnas en sekund att ta av när jag passerar mållinjen. Blir även en rolig minisemester då vi är ett gäng från klubben som åker till Frankfurt torsdag till måndag. Innan dess är det dock dags för Lidingöloppet om drygt två veckor. Det blir mitt andra Lidingölopp och jag minns det första med glädje då vädret och stämningen var på topp förra året. Har ju blivit några mil det senaste året så hoppas givetvis att jag kan prestera en bättre tid än ifjol men samtidigt så har jag respekt för banan på Lidingö. Går man för hårt på det i början så kan man få betala dyrt samtidigt som man inte kan fega då det är väldigt svårt att springa in tid sista tredjedelen. Har satt ett mål på sub 2:02 men jag vet inte riktigt om jag löser det om jag skall vara ärlig. Man måste givetvis tro på sitt mål men vet inte hur jag fixar att köra i ganska hård fart i den kuperingen. Det lär bli en kamp mot mjölksyran hur som helst, brukar ju kunna pressa mig skapligt så jag hoppas jag har en bra dag när det är dags. Om tiden sen blir under 2:02 eller 2:06 det får ge sig bara jag är helt tom i mål så har jag gjort det jag kunnat.

Blivit åtta mil så här långt denna veckan, det får anses som en ganska tuff start på veckan med mina mått mätt. 2mil per dag är ett snitt jag inte kan hålla varje vecka för då hade nog delar av kroppen strejkat med jämna mellanrum. Men ett par tuffare veckor varvat med mer alternativ träning och kvalite i återhätmningen är ett upplägg jag tror på. Man kan känna sig lite mör och nedtränad när man kör som mest men är man bara noga med att ge kroppen möjlighet att suga upp träningen genom bra återhämtning så får man förhoppningsvis en boost efter det, vad vet jag? man måste tro på sitt upplägg i alla fall. Imorgon fredag tänker jag köra ett ganska hårt pass som jag inbillar mig kan passa Lidingöloppet ganska bra, kommer köra på löparbandet även om det tar emot under dessa goa höstdagar. Eftermiddagen blir det Wet west och lite simning i Valhalla innan det tillsammans med ett gäng andra löpare skall planeras för en träningsresa till Las Playitas. Skall bli skoj att åka iväg till en skön miljö under kalla vintern och "gristräna" tillsammans med ett gäng andra likasinnade. Lite sugen på ytterligare en vecka någonstans i april men det ger sig.






Om en dryg vecka blir det en löparhelg i Norrköping med ett gäng andra målinriktade ultralöpare. Skall bli skoj att snacka med andra som drivs av sina mål och få dela lite erfarenheter och tankar.

Nej nu skall jag inta soffan och ge min kropp lite välbehövlig återhämtning. Träna på och må gott !