söndag 19 augusti 2012

Mot nya mål..


                                                                         
Förra veckan genomförde jag 43km i AXA Fjällmaraton, en minnesvärd grej och en häftig utmaning. Nu är det historia och det är nu under årets andra hälft som mina "stora" mål i år dyker upp ganska tätt. Jag har ju i början på året satt upp vissa mål att sikta mot det handlar om allt ifrån tid på 10km som total sträcka att nå på långlopp som sex timmars osv. När man sätter upp sina mål är det alltid lätt att viljan tar överhanden, det vill säga att målen kanske mer är ett riktmärke för vad man vill men kanske inte fullt ut vad som är rimligt att man klarar av. I teorin har man gjort enorma tider, fantastiska fotbollsmatcher osv. När jag satte upp lite tider att sikta på i början på detta året så tycker jag ändå att jag var klart rimlig i min målsättning. Det är dom närmsta månaderna som jag hoppas kunna skriva "CHECK" som ett kvitto på att målet är nått.

Ett mål har jag redan nått och det var 6timmars i Skövde där jag nådde 77,54km på sex timmars löpning. Mitt närmsta mål är nu just ett sex timmars lopp som går av stapeln i Karlstad 1e september. Där är mitt absoluta fokus att ta mig över 80km innan tiden är ute, jag tror jag kan fixa det och jag är beredd att slita och bjuda på grimaser om det så krävs för att fixa detta mål. För att nå mitt mål på 80km på sex timmar så måste jag lyckas hålla ett medeltempo på 4:30/km dvs 45minuter per mil åtta gånger i följd. Sist hade jag 4:39/km och jag inser att 2,3km mer under utsatt tid blir en svår nöt att knäcka men det är ju just det som är utmaningen. Så nu fullt fokus på 1e september, bryr mig inte om solen skiner i Karlstad bara jag kan vandra av banan som "ringaren i notre dame" med 80km i bagaget :)

Veckan som gått startades med en välbehövlig vilodag efter AXA blev två hela vilodagar efter det racet men i tisdags körde vi igång det igen. Normalt sett bör man kanske vara återhållsam med löpningen veckan efter ett längre lopp men för att vara i slag 1e september så fick jag planera lite annorlunda. Det blev därför en ganska tuff vecka, 10mils blandad löpning fördelat på fem dagar, två vilodagar, funktionell styrketräning och stretch av en icke balett anpassad kropp.

Innan den 1e september blir det dock start i Midnattsloppet kommande lördag. Banan är i år flyttad till området kring Linne och Slottskogen vilket i och för sig säkert kan bli en fin och stämningsfull bansträckning. Det som är en besvikelse är att det enligt ryktet är en bana som är ännu mer knixig än ifjol vilket knappast gör att man kan hoppas på ett vettig chans att fixa ett nytt personbästa på milen. Så många tvära svängar inne i stan kostar för mycket tid, men jag ser lördagens lopp som ett riktigt bra och roligt träningspass. Helt enkelt ett snabbdistanspass med lite mer stämning än ett betydligt lugnare Skatås.

I skrivandets stund känns benen lite som köttfärs(fast på ett bra sätt) och imorgon är det löpfritt. Blir istället ett tidigt besök i Valhallabadet för lite simning och våtvest, inte omöjligt att man även hinner med att göra valen mitt i bassängen för att försöka höja stämningen bland alla som har måndagsångest. Imorgon kväll är det ett planerat cykelpass med lite klubbkamrater och där tänker jag ta rygg på den starke norrbaggen och låta han ta allt luftmotstånd..:)

Till sist så måste jag säga att jag är oerhärt imponerad av alla dom som i lördags genomförde en Iron Man i Kalmar, 3,8km simning, 18 mils cykling och 42,2km löpning kräver inte bara pannben det kräver en väldigt bra grundfysik oavsett om man är motionär eller elittävlande. Några jag känner mer eller mindre väl gjorde riktigt fina prestationer, då jag vet hur mycket träning och fokus som ligger bakom så unnar jag verkligen dessa personer att känna sig grymt stolta och nöjda med sina prestationer. Triathlon lockar mig mer och mer jag vill absolut genomföra en Iron Man, löpningen och cyklingen har jag givetvis respekt för men den vill jag nog påstå att jag löser. Vad det beträffar simningen så måste jag börja på steg 1, dvs lära mig en bra eller åtminstone okej crawlteknik. För det krävs att jag har tålamod kämpar på och det krävs en förbannat uthållig tränare som kan lära mig. Vill egentligen göra en redan 2013 men samtidigt så är jag lite resultatinriktad så om jag väl skall genomföra en Iron Man så vill jag känna att jag kan göra det på ett bra sätt. Kan jag bara gå från en ubåt till en halvskaplig simmare så känns det extremt motiverande. Kan bli två investeringar i form av våtdräkt och cykel redan i vinter, allt lär ge sig..