söndag 26 augusti 2012

ALL IN för 80km i Karlstad 1e september !


Ännu en vecka till ända, en vecka som bjöd på flertalet lediga dagar och bra träning. Veckan bjöd givetvis på mer än träning(finns ju mer i livet..). Men då jag skriver om min träning och inte hur många gånger jag har fikat, vad jag åt till frukost idag, vad jag vill bli när jag blir stor eller att jag inte hade något hål när jag var hos tandläkaren i veckan, så besparar folk den informationen ..

Kortfattat så har veckan bestått i 10mils cykel, knappa 9mils löpning(ett långpass kvar i em), något gruppass på gymmet och ett gästspel i Valhallabadet. Om man tränar mycket så får man inte helt sällan höra "varför tränar du så mycket", "har du inget liv" "du kommer bli skadad" "hur fan orkar du" och så vidare.. Fullt naturliga kommentarer om jag får säga det själv. Men samtidigt så är mitt svar på dessa kommentarer ganska enkelt och givet. För mig är helt enkelt träning en stor del av livet, den får mig att må bra, tänka klart och helt enkelt känna mig jäkligt frisk. Det ena behöver inte utesluta det andra, givetvis har dygnet bara 24 timmar men träning är ett sätt att leva, ett sätt att umgås och ett sätt att påverka sitt välbefinnande.
Samtidigt så måste man ha självdistans och kunna ironisera över sig själv och att man bitvis är på gränsen till överdrivet mållåst i vissa saker. Personligen så är jag en seriös motionär som lägger väldigt mycket tid på träning, det finns fullblodsproffs som lever på sin idrott och som äter, sover och lever idrott nästintill 24timmar om dygnet. Givetvis har dessa proffs "gått miste" om en hel del saker som dom fått prioritera bort till fördel för sin idrottssatsning men tänk vad mycket många av dessa idrottare också har upplevt !


Åter upp på spåret om den gångna veckan och vad som komma skall. Sprang Midnattsloppet med tusentals göteborgare igår kväll. En folkfest måste sägas, blandade åldrar, olika ambitioner och ett bra drag med underhållning innan, under och efter loppet. Bra betyg till arrangemanget i det avseendet ! Banprofilen var i år ny och enligt mitt eget tycke något jobbigare än fjolårets. Kände mig inte direkt som någon turbomaskin när jag tog plats i startgrupp 1b, lite tävlingsinstinkt får man alltid i det läget men det kändes liksom mer som jag satt i en stabil och trygg v70 som absolut skulle ta sig i mål men kanske inte på det mest spänstiga och kvickaste sättet. Pang starten går och folk rusar iväg, dom flesta har betalat dryga 300kronor för att plåga sig själva i 30-60 minuter, man får ju givetvis en banan, energybar och skrytmedalj också.



Jag ville absolut inte gå ut för hårt då jag visste att det skulle bjudas på en del backar under resans gång. Hittade en bra rytm och kände mig ganska till freds med min position och mitt tempo. Allt rullade på och strax innan 7km så kom den omtalade backen upp mot Masthuggskyrkan. Den var rätt seg och det var inte läge för någon colgatereklam en bit upp i backen. Men uppför backen tog jag mig och sen var det en bra bit ganska brant nerför istället. Efter lite kringelikrok så kom man till sist ut på Linnegatan där det var svagt uppför in i mål mot Linnèplatsen. Här såg jag några löpare en bit fram och försökte få v70:n att bjuda på någon extra hästkraft, någon liten pålle pressades fram och jag segade mig om ett par innan mållinjen. 36:48 och 37e plats stod det i resultatlistan. Varken nöjd eller missnöjd, analyserade inte ett smack utan efter att ha kollat lite målgångar så bar det av hem för att tina upp och torka till.

6 timmars Karlstad 1e september !
Efter AXA ställde jag om siktet på nästkommande lördag och ett 6 timmars lopp i Karlstad. Kan konstatera att jag är mer uthållig än vad jag är snabb. I Karlstad är det ALL IN för över 80km, allt annat kommer jag vara missnöjd med. Tränat ganska inriktat mot längre distanser ett tag och då får det gärna fortsätta att betala sig. Innan man springer ett sex timmars lopp tror jag man måste ha en grundtaktik klar för sig. Man måste veta om man skall hålla ett jämnt tempo, köra på extra hårt i början, ta energi i farten eller stanna för snabbt ombyte och energipåfyllning. Man orkar liksom inte lägga energi på att fundera över sånt under loppets gång. Då går man bara in i sin bubbla och tänker jäkligt primitivt, "här och nu" inte sen, om, ifall, lite senare osv.
I Skövde såg jag det som en flygning på sex timmar, delade upp den i tre delar och försökte gnaga av varje del för sig. Visserligen ingen möjlighet till att få en grogg serverad av en trevlig flygvärdinna men ändå.. :)

På lördag är min taktik klar, sen om jag tar mig vatten över huvudet eller gör taktiskt rätt det vet ingen förrän efteråt, man måste testa. Målet blir att göra första marathonsträckan(42,2km) på runt 3timmar blankt, skall jag då nå 80km innan sex timmar är slut så har jag 37,8km kvar på dom sista tre timmarna. Man får alltid en temposänkning sista tredjedelen men  här gäller det att ha en bra dag och att kämpa på trots att många signaler i kroppen skriker "stanna jag vill vila din idiot".  Så ett tempo på 4:16/km första tre timmarna och därefter har jag råd med ett tempofall till 4:46/km sista tre timmarna. Låter för jäkla bra så här i teorin men det skall genomföras i praktiken också.. Hur som helst ALL IN i Karlstad..