fredag 31 augusti 2012

Blandade känslor men börjar bli taggad..


Klockan är nollställd, bara att hoppas det står mer än 80km när sex timmar har gått.. Imorgon skall jag för andra gången utsätta mig för att springa ett sex timmars lopp, för dom erfarna förmodligen ingen större grej men jag minns från i mars att kroppen under loppets slutdel gjorde rejält ont. Denna gången bär det av till Karlstad, där väntar en natt på Scandic innan det imorgon är dags. Kollade precis väderprognosen och det ser ut att bli riktigt skapligt väder i Karlstad imorgon lördag, därmed kommer det nog gå åt en hel del vätska under morgondagens race.




Tycker det där med vad man skall ha för energi under själva loppet är en riktigt svår fråga. Det hela blev 
dock lite enklare då jag häromdagen såg en föreläsning på svt play med löparlegenden Rune Larsson. "Det skall vara roligt att äta" var väl hans huvudbudskap när han pratade om träning och mat på ett fängslande sätt. Kommer därför ha med mig en hel del egen energi till tävlingen även om själva arrangören ofta brukar hålla med ett digert energibord längs banan.

Blev ett kortare pass tillsammans med Etienne och Bjorn Erik igår, 8km i halvskaplig fart dock betydligt högre fart än den jag kommer kunna hålla under sex timmar imorgon. Känslan var rätt seg till en början men det kan kanske förklaras med att jag totalvilat i tre dagar och att kroppen behövde vakna till. Även idag kör vi 100% vila så när som på ett antal längre promenader med min fyrbente vän. Springer ju för att tävla mot mig själv och försöker skjuta på mina gränser genom att förbättra min fysik. Trots det känner jag faktiskt lite press på mig själv inför lördagens lopp. Innan mitt första lopp som gick i Skövde i mars så var jag helt nollställd(mer än vanligt..), det vill säga kände ingen press, inga direkta förväntningar eller liknande. Nu är känslan att jag verkligen vill förbättra mig och därmed har jag även byggt upp en del press på mig själv. Tror dock detta tills stor del kan vara till min fördel då man ofta presterar bättre när man har en gnutta press på sig, absolut inte alltid men i detta fallet så vill jag tro att det triggar mig lite.




Så nu är det dags att på riktigt börja fokusera på morgondagens energitömning i Karlstad. Bara att hoppas att kroppen och det mentala är på min sida imorgon när det börjar ta emot. Återkommer med en glad eller mindre glad sammanfattning av utflykten till Karlstad i slutet på helgen.

It ain`t over `til it`s over..