måndag 9 juli 2012

Bra träningsvecka och CrossFit Endurance..

Gött mos, vecka 27 blev en mycket bra träningsvecka, gick i det närmaste helt enligt plan och det blev dryga 10 mil varav de flesta av kvalitè !

Peppar peppar inga känningar av skador och det är för jäkla gött att träna nu när det är lite värme och man slipper pälsa på sig som om man bor i sibirien.. Förena nytta med nöje sägs ju vara en bra grej och rent träningsmässigt så för egen del har det under veckan inneburit att jag flyttat ut styrketräningen från innegym till utegymmet i Skatås. Ett väldigt enkelt gym men absolut tillräckligt för att kunna köra ett så kallat basprogram. Kan ju dessutom ha med mig den 4bente vännen och njuta av naturen samtidigt. För er som bor i götet och har vägarna förbi Skatås kan jag absolut  rekommendera ett besök på Skatås naturgym.





Bra vecka till handlingarna ny vecka idag måndag, denna vecka inleds lite i vilans tecken. Det vill säga lugn jogging och lite mer fokus på styrka än hjärtträning. Hade man kunnat välja fritt hade man ju gärna varit stark som en oxe och uthållig som en kenyan, denna ekvation är ju dock svår att få ihop och det finns ofta tre vägar att gå. 1. Bara satsa på styrka, bygga massa och bygga maxstyrka. 2. Bara satsa på löpning, ge pumpen rikligt med mängdträning och hela tiden öka sin uthållighet. 3. Blanda de två förstnämnda och försöka bli ganska bra på båda grejerna. Det vill säga få en ganska god styrka och en ganska god uthållighet.

Fjärde alternativet är ju att hitta sin toppnivå inom både styrke- och uthållighetsbiten. Detta fjärde alternativ vore en dröm för mig personligen men dom mänskliga naturlagarna gör det väldigt svårt. Dom som når närmast detta fjärde alternativ är väl om jag får gissa dom allra vassaste triathleterna, skidåkarna och "liknande" idrottare.

För egen del gjorde jag förra året ett medvetet val i denna prioritering. Lade mer kraft på hjärtträning, förbättrade min syreupptagning men det medvetna priset jag betalat är en viss minskad styrka. Det svider att tappa styrkan men samtidigt så vet jag att det bara är att rikta om träningen igen så kommer den tillbaka, allt är en färskvara. På den arbetsplats där jag jobbar är CrossFit lite av en modegrej och det är många som tränar detta målinriktat. Personligen tror jag väldigt mycket på denna träningsform, ser ut att vara en bra mix av just råstyrka, syreupptagning och till viss del även smidighet.

Kommer numera börja lägga in lite mer styrka i träningen igen dock hoppas jag inte priset blir att jag får betala för det i löparspåret. Hoppas snarare att nå närmare det där fjärde alternativet som aldrig fullt ut kommer att nås men som kan fungera som lite utav en målbild i vart fall. Kommer köra CrossFit Endurance träning två gånger per vecka hade jag tänkt, tänker starta med detta under nästa vecka när jag införskaffat mig mer kunskap om träningens grunder och tankar.
                                         CrossFit Endurance http://www.crossfitendurance.com/

På lördag är det dax för att springa ett lopp igen, det var i mars jag sprang senaste tävlingsloppet. Nu blir det 10km i Varberg, en riktigt fin bana som till viss del går längs havet. Milen är nog inte min starkaste sträcka men jag hoppas trots det att kunna sänka min tid från förra året ganska ordentligt. Har ju blivit några mils träning sen dess och då borde ju det betala sig även när man tittar på klockan efter målgång. Blir lite trevliga sommarlopp närmsta veckorna, Varbergsloppet 10km, Kraftprovet Trollhättan 11,6km och Falkenbergs stadslopp 10km. Alltid skoj med denna typen av lopp, ofta skapligt väder(kanske inte i år..), go sommarstämning och många som vill göra en bra tid innan dom intar grillen och blandar sig en drink med sina vänner. 11e augusti är det största målet som hägrar just nu, kommer blir så förbannat jobbigt att det blir en svettpärla i pannan bara jag tänker på det. Ingen rutin av att springa i sådana stigningar som det kommer att bli men det är just det som är utmaningen. Har förlagt en hel del av mina löpta kilometer senaste veckorna i kuperad terräng, något jag i alla fall hoppas kan betala sig när det är dags för "examen".

Många har börjat sin semester och det är bara att hoppas ni njuter och gör det ni mår bäst av. Jag nöter på någon vecka till sen blir det minisemester för min del, dock helt frivilligt att knega ganska mycket i sommar då jag tycker mitt arbete är som bäst denna årstid. Har såpass mycket sparad semester att risken för "tvångssemester" även i år är nära överhängande.. Känns dock som en ganska angenäm grej..