tisdag 17 juli 2012

Jag tuggar mig neråt på milen men det går lite sakta..

                                Morgonjogg med den 4bente vid Stora Delsjön söndag 120715

Ännu en vecka till handlingarna, en bra och rent träningsmässigt lugnare vecka. Förutom en del klassisk styrketräning blev det även sju avverkade mil under vecka 28. Tre av dessa mil var mer kvalitetsbetonade där det framkallades en del svett och grimaser medans resterande var lite mer avslappnade och mer njutbara. Höjdpunkten på veckan var det 10km långa Varbergsloppet som genomfördes i ett soldränkt Varberg och över en bana som är väldigt fin med mycket löpning längs havet.

Varbergsloppet 2012
Första tävlingen sen i mars då jag tvingades till ett antal veckors vila från löpningen på grund av en skada. Roligt att springa tävlingslopp igen och för min del så tränar jag givetvis i första hand för att jag mår bra av det men även för att jag vill prestera vissa resultat på tävling. Vad det beträffar just distansen 10km eller "milen" som man ju säger så har jag satt upp ett konkret mål att innan året har nått sitt slut kunna klämma mig under tiden 35:30. På sikt vill jag ner mot 34:00 men för detta krävs mer och långsiktig träning.

Som sagt milloppen är ganska vanliga och ofta väldigt festliga allra helst så här i sommartider. Varbergsloppet var festligt, detta njöt jag framför allt utav före och efter loppet. Jag kan inte påstå att jag under själva racet sprang och tänkte "oj vad vackert här är".. Nej då var det blicken rakt fram och en kamp mot klockan och min egna fysiska förmåga. Som vanligt så startades denna typen av lopp i högt tempo, tror jag hade 3:19 första kilometern vilket är en väldigt snabb fart med mina mått mätt. Jag har dock skaplig koll på vad jag har min förmåga så jag sansade mig ganska omgående och hittade ett mer lagom tempo för distansen. Banan var ganska tuff för att vara en vanlig milbana i stadsmiljö, första hälften av loppet och framförallt kilometer 4 och 5 var inte snälla utan bjöd på en tidsödande uppförslutning. Hur som helst så kunde jag efter målgång konstatera att jag putsat mitt personbästa på distansen med 21 sekunder från Midnattsloppet i augusti ifjol och att jag hade förbättrat mig med 1 minut och 26 sekunder jämfört med min tid på samma bana ifjol. Man vill ju alltid ner ytterligare i tid men jag vore dum mot mig själv om jag inte är nöjd med en förbättrad snitthastighet med åtta sekunder per kilometer jämfört med ifjol. Min styrka är inte denna typ av sträckor utan jag brinner lite mer för dom där långa sega loppen där känslan ofta kan förändras under loppets gång. Om man ser en löpartävling som en fest så vill man ju att en bra fest skall hålla på så länge som möjligt.. :)

Så sammanfattningen av Varbergsloppet 2012 blir att jag ger mig själv G i betyg och att jag fortfarande tror att jag kan nå 35:30 på en kontrollmätt bana innan året är slut. Stort plus till min klubbkamrat Olle Dahlberg som gick i mål under 34:00 på denna ganska tuffa bana. Även imponerad av kollegan Per Hellströms starka utveckling då han numera är riktigt stabil under sub 40.




Nu går träningen vidare och idag måndag startades veckan med ett dryga 18km långt pulsbaserat pass i ett naturskönt Delsjöområde. Vecka 29 kommer enligt min "plan" bli ganska tuff med blandad löpning löpning och ganska mycket funktionell styrka. Även denna vecka tänker jag springa en tävling och det blir ett gästspel i Trollhättan på fredag då Kraftprovet går av stapeln.11,6km utefter en kuperad bana som avslutas ganska tufft med löpning uppför slussarna. Tycker detta loppet var riktigt trevligt förra året så därför blir det en comeback även i år. Skall bli skoj att se om man kan gnugga ner sitt resultat från förra året, jag skall i alla fall ge det ett seriöst försök.

25 dagar kvar till mötet med 1800 höjdmeter i Åre(AXA Fjällmarathon) och det är det som är målet i mitt träningsupplägg just nu alla andra lopp är roliga saker längs vägen dit.