måndag 30 juli 2012

12 dagar kvar !


12 dagar kvar !  http://www.vertex.cx/Fjallmaraton/image/gallery2011/
Lördagen den 11e blir det en stor utmaning för mig då jag skall till Årefjällen och springa ett marathon. Sen jag anmälde mig för några månader sedan så har det varit det största målet i sikte. Har aldrig sprungit ett marathon i en sån miljö och vet inte hur mycket min kropp mäktar med men jag vet att jag skall försöka "njuta" och ta ut mig till sista svettdroppen. 1800 höjdmeter skall totalt genomföras och något bestämt tidsmål är omöjligt att ha då jag inte har något tidigare liknande lopp att referera till. Skall förhoppningsvis bli en upplevelse i så väl utmattning, vackra fjällvyer och trevlig atmosfär rent socialt.

Den gångna veckan(vecka30) blev lite av en mellanvecka rent träningsmässigt, lite färre löpta kilometer(ca70km) men ändå några bra kvalitetspass. För tredje helgen i rad blev det tävling och denna gången bar det av till Falkenberg för 10km. Rena monsunregnet på vägen ner längs E6:an men när vi väl var på plats så öppnade sig himmelen och den värmande glödlampan tittade fram. Det var inte  direkt något överskott på syre utan sådär riktigt fuktigt och kvalmigt i luften men det var bara att gilla läget och köra på. Kände inget direkt sprittande i benen då vi värmde men hoppades det skulle släppa under loppet. Släppte gjorde det inte utan sluttiden på 37:21 blev en rejäl besvikelse måste jag säga, hade hoppats på ner mot 36 blankt men var som sagt inte i närheten i lördags helt enkelt årets sämsta insats. Kände mig relativt stark fram till strax efter 6km sen var det som om jag fick pingislunga. Kunde inte återhämta mig utan tappade istället fart och fick försöka rädda så många sekunder som möjligt sista biten in i mål. Det var inte direkt något smile man pressade fram strax innan mållinjen i centrala Falkenberg men lyckades i alla fall ta mig förbi en löpare sista biten. Tror min tid räckte till en plats mellan 25-30 och rent placeringmässigt är jag nöjd men tiden var för dålig helt enkelt. Har mina aningar till min bleka insats men man är aldrig bättre än sitt senaste race så loppet är redan glömt och nu är fokus på 11e augusti kl 09:00.
Falkenberg efter 300m respektive 9,9km, äckligt varmt lopp.



Vecka 31 är tanken att trampa ganska många lugna kilometer och köra två kvalitetspass på det, sen blir det att fylla kroppen med energi och ge pumpen och övriga kroppen den återhämtning som krävs för att kunna genomföra den kommande utmaning på ett så bra sätt som jag önskar.
Får avslutligen tipsa alla intresserade om en löpares berättelse från Swiss Alpine Marathon 2012, en oerhört välskriven och fängslande redogörelse för hur denne löpare upplevde detta otoligt tuffa ultramarathon på 79km i mycket tuff terräng. Läs http://sub2h30min.blogspot.se/2012/07/swiss-alpine-marathon-2012.html?spref=fb

Under den gångna veckan blev det även ett besök i Tylösand som visade sig från sin bästa sida !