torsdag 21 juni 2012

TACK till Fru Fortuna- AXA Fjällmarathon nästa !


AXA Fjällmarathon 2012 blir en utmaning ! Loppet fullt för länge sedan men jag lyckades genom lottning få möjligheten att köpa en startplats här om dagen, tack för det Fru Fortuna!

Det blir ett lopp på 43km med totalt 1800 höjdmeter uppe i Vålådalen. Tror att runt 330 herrar och 100 damer kommer till start i soloklasserna och jag ser redan nu fram emot denna upplevelse. Lär bli lite av en "blod, svett och tårar" men jag hoppas samtidigt på en underbar naturupplevelse och stämning. Jobbar på att få plats på hotellet vid fjällstationen vid Vålådalen där det efter lördagens utmaning serveras en bankett för löpare och arrangörer.

Kollade lite på fjolårets resultatlista och kunde konstatera och kunde konstatera att det var en hel del elitlöpare med, även en del skidåkare och orienterare verkar vilja deltaga i detta lopp. Segararen Andreas Svanebo vann på tiden 3:40:53 i förra årets lopp, en oerhört bra tid sett till banprofilen. Samma Svanebo har psrungit Lidingöloppet på 1:50 så då börjar jag förstå vilken ansträngningsnivå AXA Fjällmarathon lär innebära. Även den gamle längdslegenden Janne Ottosson deltog 2010 och kom i mål på en tredje plats.

Personligen kommer jag troligen inte ha något direkt tidsmål utan istället springa efter mottot när jag kommer i mål så skall jag vara helt tömd på alla krafter och det skall inte finnas minsta lilla sparat. Hoppas på en bra kombo av naturupplevelse och fysisk utmaning.
http://www.vertex.cx/Fjallmaraton/files/Banbeskrivning_Fjallmaraton.pdf
Det blir upp till Vålådalen full med motivation med nattåget från Göteborg onsdagen 8/8 och sen hem på söndagen 12/8 förhoppningsvis nöjd men lätt sargad..?

Just nu går träningen bättre än på länge, flåset inte på topp men det känns som jag är på god väg att få upp en form som är bra utifrån mina egna mål mätt. Tränade andra intervallpasset på länge med löparklubben Solvikingarna i tisdags och det var för jäkla skoj att svettas ihop med lite andra målinriktade människor.
Kort och gott en go känsla i träningen igen och därmed är också glädjen och tron på att kunna bocka av mina uppsatta mål större! Idag är det vilodag, lite stressande för skallen men oerhört nyttigt för kroppen.. :)

.