torsdag 10 maj 2012

Varvet- Nej.. Stockholm Marathon- Ja..


Om två dagar går startskottet till Göteborgsvarvet. För egen del bestämde jag mig ganska tidigt för att det troligen inte blir något varv 2012. Jag har nu kört ett antal löppass och foten känns bra mycket bättre än tidigare. Jag skulle kunna "chansa" och springa igenom varvet på ett så bra sätt jag kan med dagens form.  Frågan är om det är värt att riskera att gå in i en ny skadeperiod bara för att springa varvet på en tid jag inte hade varit nöjd med för en månad sedan? Otroligt svårt att sia om vad jag skulle kunna prestera för tid om jag skulle välja att springa varvet på lördag men dom där 1:17-1:18 som kändes klart realistiska innan skadan hade jag inte nått. Väljer därför att avstå varvet och istället utnyttja dom 23 dagar som återstår till Stockholm Marathon på bästa sätt. Kommer svida lite i mitt idrottshjärta på lördag förmiddag men jag slipper oroa mig över att skadan är tillbaka på ruta ett på söndag.





12-06-02 Kl 12:00 !

Förra året sprang jag mitt livs första marathon och jag lufsade in i mål på tiden 3:01:12. Jag hade absolut ingen koll på vilken tid jag då kunde prestera utan jag hade några månader tidigare lagt ner fotbollen och fått lite smak för löpning istället.Vet att jag tog på mig så kallade mellantidsarmband för en sluttid på 3:15 och 3:30. Försökte njuta av atmosfären och det var egentligen först 10 km från mål som jag såg att det lutade åt en riktigt skaplig nybörjartid. Hela intrycket av Stockholm Marathon 2011 var att det var en riktigt go folkfest med fina omgivningar, bra publik och en utmanande bana.

Svårt att sätta upp tidsmål efter ett skadeuppehåll, jag gillar att ha tidsmål och att jaga mina pers. Så målet till Stockholm Marathon är ännu lite oklart, får träna på några dagar till innan jag vet vart jag står. Men spontant så vill jag ju under 2:50. Det känns som en tuff tid då flåset och uthålligheten måste väckas till liv. Under mina veckor med utebliven löpning och mer alternativ träning så vips så la man på sig tre pannor ganska omgående. Dom hoppas jag "lägga åt sidan" då det är dags för maran. Skulle nog vilja säga att jag har en ganska sund grundinställning till kost men samtidigt så har man utan tvekan sina laster och det tillhör ju en del av livet att kunna njuta av livets goda.. Nedan är en av mina favoriter..

Träningen är nu återigen inne i en go fas och denna veckans upplägg har varit och ser ut enligt följande:

Mån 7/5    Rodd 4500 m  Löpintervaller 7*1000 m
Tis8/5       Rodd 3000m  Löpning 3000m Rodd 3000 Löpning 3000m Rodd 3000m Löpning 3000 m
Ons 9/5    Vila
Tor 10/5   Förmiddag: Styrkeprogram   
                Eftermiddag: Rodd 6km Löpstege modell jobbigare. 1000m-2000m-3000m-4000m-   
                -3000m-2000m-1000m. (Vila 1-3min)
Fre 11/5   Lättare jogg till arbetet, styrka och stretch.
Lör 12/5   Morgonpass i Brudarebacken(låter trevligt men är inte riktigt som det låter..)
                Uppjogg 5km, 5+5+5+5 serievila långa backlöpningar längs liften. Nedjogg hemåt.
Sön 13/5  Pulsbaserat pass på ca 15km.

Kan avsluta detta skrivande med att ge ett tips på en go smoothie som jag avnjuter efter många träningspass. ett riktigt hemmabygge men släng till era favoriter så får du en god och nyttig vitaminbomb !



  • Arla lättyoghurt
  • 2st ägg
  • Rikligt med frysta och osötade hallon(snart kan man slänga i nyplockade istället..)
  • 1st ananasskiva
  • 1st kryddmått kanel
  • 1st riven morot
  • 1/2 Avocado
  • 2dl osötad musli(Axa)
Samtliga ingredienser måste vara väl kylda för att få fräschaste smaken !

Bon appetit !