onsdag 16 maj 2012

Kortsiktigt och låååångsiktigt !

Ibland ser man saker på kort respektive lång sikt, det kan gälla arbete, träning eller vad som. För egen del måste jag ha en kombination av dessa båda synsätt för att känna motivation och kunna prestera på topp. Har jag bara ett mål som ligger ett år framåt känns vägen dit väldigt lång hur stort målet än kan tänkas vara. På vägen mot det långsiktiga målet måste jag ha delmål, det vill säga mer kortsiktiga mål. 

Alla som känner mig väl som person vet att jag i många lägen kan vara en "allt eller inget" människa. Om jag väl bestämmer mig för att satsa på något så vill jag helst göra det fullt ut sett utifrån mina egna förutsättningar osv.. När jag förra året valde att lägga mina fotbollsdojor i papperskorgen så var jag tvungen att hitta någon ny morot att träna mot. Att det just blev löpning var väl en mix av slumpen och det ultimata välbefinnandet. Slumpen så till vida att jag anmälde mig till några motionslopp däribland Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon. Dom loppen gav mig en kick och jag kände ganska omgående att jag ville börja pressa mina löpartider mer och mer. Jag ville gå från en motionär till att försöka bli en elitmotionär där löpning blev lite av ett naturligt inslag i vardagen. Det har blivit en hel del fysisk aktivitet genom åren, från att jag var med farsan på fotbollsplanen vid 5års åldern till att man hunnit spela både fotboll, handboll och till viss del innebandy. Kan ibland sakna doften av liniment, lagtaggningen och det goa tugget i omklädningsrummet med gubbarna grus. Kanske blir det att man springer efter trasan igen nästa år..? you never know..
Känslan efter ett löppass är dock extremt svårslagen, endorfinerna har fart runt i kroppen, hjärnan är rensad och man känner sig så frisk man kan göra... ;)  Just denna mix och goa känsla har jag svårt att få av någon annan träning än just "hjärtträning". Utan att ha nyttjat droger någon gång i mitt liv så kan jag ju ändå reflektera över att det för en missbrukare kan ge lite av samma känsla när dom tar sina droger som när jag tar mina löppass. Sen att effekten givetvis är otroligt skadande med droger det är en helt annan femma, det finns ju en anledning till att det kallas missbruk.. Rent principiellt så kan jag ändå ha en förståelse varför människor söker metoder som ger dom en känsla av välbehag. Om det sen innebär fysisk träning, äventyrsresor eller att lira på sin gitarr det är ju högst individuellt.

LITE ANNAT TRÄNINGSUPPLÄGG
I vintras bestämde jag mig för att gå "all in" för löpningen och se hur mycket jag kunde utvecklas under ett år med målinriktad träning. Jag hade en enormt bra start på året med tre månaders varierande löpträning. Mitt hjärta och mina lungor blev starkare och trots en riktigt dryg vinter vädermässigt så har jag i det närmaste haft motivationen på topp hela vägen. Med facit i hand så tippade jag över gränsen för vad min sargade fot klarade av men det är inte värre än att jag nu är på gång igen. Lärdomen jag tagit är att jag nu ändrat mitt träningsupplägg och kommer köra lite mer som för några år sedan. Det vill säga inte bara springa utan även baka in ett antal bra styrkepass i veckan för att därigenom öka mina marginaler att hålla mig på rätt sida om skadegränsen. Då jag ligger på 85-88kg så måste jag hålla senor och muskulatur i bra form för att köra den träningsmängd jag önskar. Jag har ambitionen att framöver återigen vara uppe på 10-12mil/vecka men att fördela dessa mil lite annorlunda.

Nya upplägget är ingen mirakelgrej utan bygger på att jag kör enligt principen,
"2dagars träning-1dags vila-1dags träning-1dags vila osv.."
Detta i kombination med en seriös kost och ett gött liv i övrigt hoppas jag skall göra mig fysiskt stark på sikt. Jag kommer även vända mig till Aktivitus ett hälsoföretag som erbjuder återkommande tester och uppföljning av mål. Det är här dom ovan nämnda delmålen kommer in, jag kan få ett kvitto på om jag ligger rätt i träningen eller om något måste justeras.

3e augusti 2013 då hoppas jag att vara i min livs fysiska form och göra en riktigt bra tid på sm över 100km i Stockholm!

Det är ALLTID för sent för att ge upp !