söndag 8 april 2012

"Semesterveckan" slut "grisveckan" kan börja..



Lugnaste veckan hittills under 2012... endast två fjuttiga mil och några bra styrkepass. Med andra ord lite av en semestervecka..

Hade planerat en lugn vecka 14 men den blev lite lugnare än jag tänkt mig. Dels på grund av ganska mycket arbete men jag har också tvingats retirera för en lite ömmande fot. Det är min gamla fotledsfraktur som kärvat lite. Kände efter förra veckans längre pass att jag var öm över vristen och beslöt mig direkt för att acceptera att den kommande veckan skulle bli lugnare än planerat. Blev knappa två mils terränglöpning i onsdags och det gick fint men efteråt kände jag mig något öm över vristen, dock inte värre än att det ömmade när jag vinklade foten på vissa sätt. Ortopeden som opererade mig -2007 sa att min vänstra fotled kommer tappa lite i rörelseförmåga och bli något svagare. Jag har haft tur och kunnat göra i princip det jag velat i träningsväg efter operationen men kanske är det så att min vänstra fot är lite av min "svagaste länk". Den har i alla fall visat vissa trötthetstecken men efter att ha haft en extremt lugnt vecka så känns den nu på hugget. Gjorde ett litet frestande och sprang en kortare bit under morgonens hundrastning och allt kändes bra. Bara att hålla tummarna att den känslan består efter morgondagens löprunda till arbetet. Blir oavsett till att ringa IFK kliniken för bokning av tid så snart som möjligt, måste se om jag skall köra någon speciell sjukgymnastik framöver, dessutom alltid bra att höra vad experter på området säger.

Brukar lägga upp min träning med tre veckors framförhållning. I den planen finns en så kallad "grisvecka" inplanerad kommande vecka. Nu hänger ju allt på hur foten och kroppen i övrigt mår men planen står fast, vecka 15 kommer innebära en hel del svett, adrenalin och mjölksyra. Tror inte jag tappat alltför mycket på denna lugna vecka, kanske snarare tvärtom? Kroppen har fått läka lite och motivationen är minst sagt på topp.

Länken nedan får symbolisera fredagens intryck på jobbet !