söndag 18 mars 2012

Kroppen börjar återhämta sig och träningen kan stegras..

En av mina favoritlåtar att springa till..




Den gångna veckan har förutom en bra utbildning på jobbet mest handlat om återhämtning. Kroppen har fått "läka" och jag har tvingat mig själv till att vara snäll mot min kropp. Har blivit blygsamma 6,5 varierade mil i veckan men detta har varit nödvändigt då jag känt av lite sviter från förra lördagens långresa.

Igår var jag uppe i Skatås och kollade på vårtävlingen längs den inte helt obekanta 7,78 km långa grusslingan. Hade varit roligt att vara med men jag kände när jag stod och tittade med en kaffekopp i handen att mina ben absolut inte hade varit redo för en maxning runt grusåttan. Det var tvärtom skönt att bara stå och titta på när andra sprang. Tror vi kan ha sett en blivande svensk löparstjärna som tog hem segern över den 7780 meter långa banan. Gustaf Stensjö Sävedalens AIK född -1996 !!! fick segertiden 25:05 och var ohotad segrare i mål. Respekt för den insatsen ! Även imponerande tider av flera klubbkamrater i Solvikingarna, bland annat Mattias Jonson 26:12 och Martin Yttring 27:36.

Fick ett glädjande telefonsamtal i början på veckan. Mitt resultat i Skövde 6 timmars räckte för att kvalificera mig till den så kallade landslagsgruppen för ultradistanslöpare. Tanken är att man skall träffas några tillfällen per år, byta erfarenheter och träningskunskaper samt motivera varandra. Ur denna landslagsgrupp tas det sedan ut personer som får representera Sverige vid tävlingar utomlands. I april skall dom uttagna åka till Italien för att springa EM/VM. Jag är inte aktuell för att bli uttagen ur denna landslagsgrupp utan det finns många som är betydligt vassare än mig. Men det har gett ytterligare lite energi till min motivation att bli bättre och spränga mina gränser. Funderar på sm över 100km i Lappland i slutet av juni men tvekar rätt mycket. Lång resväg, kostar en del slantar och det sliter nog såpass mycket att mycket av den tänkta hårdträningen i delar av juni/juli blir lidande. Dock jäkligt lockande att anmäla sig...kanske borde singla slant..

Inte mycket mer att säga om årets elfte vecka. Suttit och snickrat ihop en "tävlingskalender" för året, kan tillkomma eller falla bort något beroende på skador, arbete och andra planer. Men för egen del gillar jag att ha en fast plan att se fram emot.

MARS
24/3    Vårtävling Skatås 16 alt 32 km(om benen känns ok)
APRIL
12/4    Klubbmästerskap 5km terräng Skatås
21/4    Kungsbackaloppet Halvmarathon
28/4    Lerumsloppet 10km
MAJ
3/5     Klubbmästerskap 10000 meter
12/5   Göteborgsvarvet
24/5   Klubbmästerskap 1000 meter
JUNI
2/6     Stockholm Marathon
16/6   Potatisjoggen Alingsås
(29/6  SM på 100 km Lappland)
JULI
14/7  Varbergsloppet 10km
 20/7 Kraftloppet Trollhättan
28/7  Falkenbergs stadslopp 10km
AUGUSTI
11/8  Malmö Halvmarathon
SEPTEMBER
1/9     6 timmars Karlstad(om kroppen känns redo, lite väl tätt inpå Lidingöloppet)
15/9   Risveden Terräng
29/9   Lidingöloppet
OKTOBER
13/10  Göteborgs Halvmarathon
28/10  Frankfurt Marathon
NOVEMBER
10/11   6 timmars Borås
DECEMBER
31/12   Sylvesterloppet 10km

Nu är det dax för vårsolen att dominera över Göteborg, ser fram emot första löpturen med kortbrallor och kortärmat. På jobbet som polis så brukar ett klassiskt vårtecken vara när dom så kallade "tittolyckorna" dyker upp. Dvs inte sällan en medelåldersman som ser årets första bara ben promenera målinriktat på gångbanan bredvid vägen. Vägen blir helt plötsligt inte prio ett och bilen får sitt egna liv.. Detta skulle aldrig hända mig !

Fick lite vårkänslor under slutet av dagens löprunda då jag sprang förbi IFK Göteborgs hemmabas Kamratgården. Det var invigning av det nya klubbhuset idag och allmänheten var välkomna. Skall bli skoj att kolla till dom blåvitas träningar snart när laget går på riktigt gräsunderlag. Ser ut att kunna bli ett 2012 med mycket ängladans !