söndag 26 februari 2012

VECKA 8 BLEV EN SKÖN ÅTERHÄMTNINGSVECKA !



Dax att sammanfatta åttonde veckan 2012. Det blev en återhämtningsvecka med lite färre pass, en vecka fri från intervallpass och med mestadels löpning i "skönt" tempo. Känns som kroppen svarat bra på denna vecka och jag kände när jag sprang i fredags att benen var på hugget, en skön känsla.

Detta i kombination med att det denna vecka kommit varmare väder och en hel del regn har ju även gjort att dom flesta spåren numera är is och snöfria igen, underbart är bara förnamnet ! Nu slipper man fundera vart man kan springa utan att riskera frakturer(i alla fall pga av halka) och det blir förmodligen inte alltför många fler pass på löpbandet. Att snacka om vår är nog väl tidigt då några fler bakslag med kyla och snö lär komma men snart så ... !

Vecka 8

Måndag
Totalvila efter söndagens långpass på dryga 46km.

Tisdag
Drygt en mils lugn återhämtningsjogg i 4:45 tempo efter jobbet.

Onsdag
Lite samma som tisdagen dock något längre fast något långsammare. Riktigt skitväder bjöds det på, blåsigt och regnigt = härdande..

Torsdag
Det vankades jobb och därmed blev det med automatik en vilodag.

Fredag
Efter en intensiv fredag blev det ett efterlängtat snabbdistanspass. Efter uppvärmning så tryckte jag på lite runt grusåttan i Skatås och därefter lufsade jag hem i lugnare takt. Höll 3:54 runt grusåttan i snitt och det kändes ganska bra i kroppen. Maxade inte men låg på en klart ansträngande nivå. Ett härligt pass där både jag och min fyrbente vän fick springa fortare än vanligt ! Gusåttan i Skatås kan man göra en ganska exakt skiss på i sömnen men hur ensidig denna slinga än kan vara ibland så är det en jäkla bra runda att ha som "grund" i många pass.

Lördag
Eftermiddagsjogg med den trevlige norrmannen Bjorn. Vi joggade från mig ett varv på skatåsmilen och sen hem igen. Ett pass i mestadels kuperad terräng i 4:47 tempo, får betecknas som lite av ett "mellanpass".

Söndag
Veckans sista dag brukar innebära långpass, så även denna dag. Samling kl 10 i klubbstugan och vi var sju stycken som drog iväg på en runda. Vissa valde att springa lite kortare och några lite längre själv gjorde jag skäl för mitt exotiska efternamn och körde "lagom" långt.. Det blev 24,3km med varierad bansträckning, sista tredjedelen var av den mer kuperade typen längs skatåsmilen. Sol, vindstilla och ett Skatås fyllt av träningssugna människor.

Totalt: 75,38km            

Nu väntar årets nionde vecka och planen är att köra lite mer intervaller och fartpass men troligen inga riktigt långa pass. Det ger sig allt eftersom veckan går, brukar ha ett "grundschema" men detta kan ju ändras beroende på känslan i kroppen. Lämnar in en ansökan till vädergudarna om att kylan ej återvänder och att spåren förblir fria från is o halka !