måndag 20 februari 2012

HÄRLIG INLEDNING PÅ 2012 !

Januari, februari och mars har aldrig varit min favoritdel på året. Hade jag varit ett djur så hade jag grävt ner mig i ett ide och tittat upp lagom till vårsolen glimtade till.

Men något som är bra med just denna period är att det brukar vara en bra träningstid, liksom ett sätt att överleva kylan och mörkret och komma pigg lagom till våren. Under åren man lirat fotboll så har det av tradition varit försäsongsträning med stenhårda grusplaner, frusna bollar, linement och tredubbla underställ. Detta är det dock värt då man får belöningen i form av lite härligt tugg i omklädningsrummet med gubbarna.

Även på gymmen brukar det krylla av träningsmotiverade människor så här års. Löpbanden är upptagna, stepmaskinerna likaså, gruppassen fullbokade och borta bland viktmaskinerna står brottarlasse och stönar i sitt specialsydda linne. Ja denna delen av året är för mig förknippad med träning i alla former, med andra ord så kanske även januari, februari och mars är riktigt bra månader ?!

För mig kan det ibland vara "allt eller inget", vet ej vart detta fenomen kommer ifrån då både min mor och far bara skrattar åt min träninsgfrenesi. Däremot har jag en storasyster som nog är lite som mig vad det gäller träning. Hon satsar numera helhjärtat och framgångsrikt på sin familj. Hon är dock före detta handbollsspelare i elitserien och jag minns när jag ibland kollade på hennes matcher i götet. Vilken förbannad tävlingsmänniska hon var som aktiv. En förlust var inte okej,en dålig insats från henne eller laget var inte okej. Omvänt så var glädjen stor när det gick bra ! Tror jag och syrran har lite gemensamt där.

Årets första sju veckor har innehållit mer löpträning än någonsin för min del. 740 km på sju veckor är något jag inte varit i närheten av tidigare. Peppar peppar så har skadorna ännu så länge hållit sig på behörigt avstånd men jag är medveten om att dom lätt kan komma när man ligger på gränsen till vad ens kropp trivs med. Försöker dock variera passen och inte tokköra i blindo utan att lyssna på kroppen. Just nu måndag 20e februari så startar en vecka som går lite i "återhämtningens tecken", detta efter att ha lufsat hemifrån Göteborg upp till Västra Bodarne under gårdagens långpass(ca46km). Den efterföljande Pasta Bolognesen hos min lillasyster och Kalle satt som en smäck kan jag lova.

Det är ju inget hemligt faktum att om man är för tung så kan det vara en nackdel som löpare. Mina dryga
87 pannor skulle jag vilja förvandla till runt 84pannor, dessa kilon tror jag hade gjort gott i spåret. Tycker jag äter skapligt nyttigt och tränar bra men någon viktminskning ser jag inte röken av. Det är ju inte direkt tal om någon bantning men att successivt bara tappa några kilon hade varit bra.

Första dagen på "återhämtningsveckan" idag och jag skall strax dra mig över gatan till gymmet för ett kort men förhoppningsvis effektivt styrkepass,. Själva huvudsyftet med kvällens gymbesök är dock att få en stund i massagestolen och därefter ta en go bastu ! Träningsvecka 8:a har börjat.. :)