söndag 19 februari 2012

RUNNING LIGHTS ALINGSÅS 11-10-15

http://www.runninglights.se/

Andra upplagan av detta lopp i min "hemby" Alingsås. Ett lopp som jag tror har kommit för att stanna, dels för att det är ett trevligt inslag i Lights in Alingsås som är ett ljusarrangemang varje år under oktober men även för att jag tror loppet är under en del av året där många löpare vill springa några sista lopp innan lite välförtjänt vintervila.

Med en mara i kroppen så anmälde jag mig till den kortare distansen som var 5,1km, den längre var den dubbla dvs 10,2km. Inte lika många med på den kortare sträckan men trots det ett roligt race. Jag hade inget tidsmål utan målet var kort och gott att springa så fort att jag efter målgång var väldigt trött. Jag sprang så fort mina ben och mitt hjärta fixade och hade bra konkurrens i loppet av klubbkamraten Magnus Carlberg. Vi två var väl i täten från start och jag bestämde mig bara för att gnugga på och jag var glad så länge jag inte såg någon annan löpare framför mig, jag anade dock att Magnus tassade tätt bakom mig. Efter ca 3km så förstod jag att det inte var någon elitgubbe med i detta lopp och att jag faktiskt hade en möjlighet att vinna ett motionslopp för första gången i mitt liv. Jag lyckades behålla farten med hjälp av lite vilja och jag sprang längs Kungsgatan som ganska ohotad segrare 37 sekunder före den gode Carlberg. Som sagt det var inget
VM-lopp detta men oavsett riktigt skoj att vinna för en motionär ! 17:47 blev sluttiden på den 5,1km långa banan.

Running Lights Alingsås är uppskrivet även i årets tävlingskalender men i år kan det nog bli den längre distansen. Tror dock det kommer komma ett gäng riktigt bra löpare till 2012 års upplaga så någon seger lär bli tuff att ta hem igen :).. Men det är skönt att tack vare segern numera vara ekonomiskt oberoende !