söndag 19 februari 2012

GÖTEBORGS MARATHON 11-10-08



Solvikingarnas egna lopp Göteborgs marathon och halvmarathon. Start och mål vid Slottskogsvallen och en bana som gick längs Säröleden och som vände nere vid båtuppläggningsplatsen vid Amundön. Mitt första deltagande i detta lopp och jag var anmäld i marathonklassen.

Kände mig sådär gott taggad innan start och jag hade som mål att förbättra min tid från mitt första marathon i Stockholm på 3:01:12 från i maj. Kände mig ganska stark första varvet och när jag sprang in för varvning efter första 21,1km så tror jag att jag hade runt 1:26 som mellantid. Den positiva känslan höll i sig ner till Amundön men väl efter vändning vid båtuppläggningsplatsen så kom tröttheten. Stegen blev kortare och tvingades släppa iväg en annan löpare som jag hängt ihop med ett tag. Att jag tvingades släppa denna löpare ifrån mig var inte så farligt då det var en duktig löpare från en klubb i Borås. Värre var den tröttheten som infann sig i min kropp. Jag försökte mentalt tänka i tre kilometersintervaller, jag skulle överleva närmsta tre kilometerna utan att tappa för mycket fart. Jag fick slita ont fram till ca 36km väl här hade jag fått i mig lite sportdryck och coca cola vilket fick min kropp att vakna lite. Det var fler än jag som var trötta i loppets slutdel, med fyra kilometer kvar ser jag en löpare från Örebro som tvingats stanna efter att mer eller mindre gått in i väggen. Han hade första halvmaran på 1:23 så han hade nog underskattat sträckan lite Han fick dock fart på fötterna igen och jag tror han var runt fem sekunder före mig i resultatlistan.

Till sist passerade jag mållinjen vid Slottskogsvallen på det nya personliga rekordet 2:54:57. Mycket nöjd med denna sluttid, banan var väldigt flack men o andra sidan lika mentalt tråkig med lite publik och en spikrak vändbana. Blir troligen detta lopp även 2012 då kör jag nog halvmaran då det är Frankfurt Marathon i slutet av oktober vilket blir ett stort mål.

http://www.youtube.com/watch?v=ecsN2yI0P5o