söndag 14 augusti 2011

Pers i Malmö ger ytterligare motivation att bli bättre !

1:21:04 blev sluttiden på halvmaran i Malmö, tre minuter och elva sekunder bättre än varvet så jag måste vara nöjd. Svårt att jämnföra olika lopp då bansträckningen skiljer sig åt, Malmö bjöd på en flack bana rakt igenom men med en stark vind. Vinden sista 5km var definitivt en motståndare som i det läget var jobbig att besegera. Banan tycker jag var trevlig även om den nämnda avslutningen med en raksträcka på nästan 5km satte det mentala på lite prov, drygt som sirap..  

Bra drag innan loppet med start och mål intill Turning Torso, loppets reklampelare Malin Everlöf Krepp fanns på plats och svarade på frågor om träning osv. Starten gick och jag hängde med i folkvimlet, försökte hitta ett bra tempo och första 10km kände jag mig ganska stark. Mellan 4-8km så sprang jag bredvid en löpare från Blekinge löparklubb. Såg ut som en stark och rutinerad löpare så jag tänkte att jag kör i hans tempo så får vi se. Tempomässigt var det kanon men det var lite som att springa mitt ibland ett fyrverkeri... Från det att jag kom upp i hans rygg så började han att lägga av brakare på löpande band. Jag skojar inte utan han sprang och avlossade skottsalvor i fyra kilometer !!! Efter ett tag kunde jag inte låta bli utan kollade snett åt honom och sa "det där låter inte lovande dö". Fick inte en reaktion från honom utan han bara lufsade på likt ett springande fyrverkeri, visst är det underbart med löpning ?!

För känsliga tittare så vill jag varna ! för länken nedan..  (Göteborgsvarvet 2008) där en man förenar nytta och nöje på ett sällsynt effektivt sätt.. riktigt så effektiv var inte gubben jag nämnde men har var på god väg..


Efter att ha tagit mig förbi "bajsmannen" så försökte jag tugga på längs banan. Hade ett ganska bra tempo tills sista 5km där jag mattades. Helt enkelt inte tillräckligt bra tränad för att fixa att hålla uppe det tidigare tempot hela vägen in i mål. Men det kommer och nästa delmål måste nu bli 1:20, tveksamt om jag hinner fixa det till Stockholm halvmarathon i mitten av september men såsmåningom... Vill även ge lite kred till min gamle arbetskollega Peter Matthijs som till synes nästan oberörs tog sig längs banan i sin gamla hemstad, starkt att springa runt på gamla handbollsmeriter :) Skoj att träffas och ta en lunch på West Side. Förutom att man inte hör vad dom säger så är skånigar allt riktigt trevliga människor.Efter hemkomst till götet så rundades lördagen av med några öl på Lounges uteterass tillsammans med lite vänner. Aldrig fel att avsluta en lördag med en konstutsällning.

Nu blir det till att ta en lite lugnare jogg ikväll, imorgon borrar jag ner skallen och kör en ny träningsvecka. För tillfället är det jäkligt skoj att träna !