måndag 22 augusti 2011

Glasögon, simplatta och dolme ...

                                                                    
Igår söndag hade jag min första "crawllektion" i Åby badet, efter en kortare löprunda så var det dax för bassängen. Jag är en sällsynt dålig på det mesta som har med vatten att göra förutom fiske där man i alla fall har lyckats lura upp en och annan gammelgädda ovanför ytan.

Det är egentligen riktigt illa att jag lagt så lite tid i simhallen under mina 32 år. Simning var ju en del av schemat på skolan men utöver detta har jag varit för dålig på att bli en bra simmare. Det har helt enkelt funnits annat som prioriterats före. Fotboll, fotboll, fotboll.. och tjejer.. tar ju sin tid och då har viljan att bli en bättre simmare lämnats åt sidan.. Det man är sämre på lämnar man ofta åt sidan för att istället prioritera något man är lite bättre på, ett inte helt okänt faktum.
Stegade in mot bassängen och jag ljuger om jag säger att det var med någon större glädje. Lite mer känslan av "detta är första steget på ett jobb som måste göras". Det som var positivt var att självförtroendet direkt stärktes då vi hoppade över "kaffekokning" och andra grundövningar i den lilla bassängen. Istället blev det stora bassängen och nötande av teknik. Simmaren Camilla visade mig olika grundtekniker för att få ett okej vattenläge med kroppen. Jag kan bara konstatera att jag är spänd som en fjäder så fort jag skall crawla och min kropp har allt annat än ett bra vattenläge. 50meter crawl gör mig i dagsläget helt slut då syret bara "bränns upp" på grund av min stela kropp. Till hjälp för att nöta in tekniken hade vi en simplatta och en "dolme", ja ni läste rätt... Låter kanske lite motsägelsefullt när jag skall försöka att lära mig att slappn av och hitta ett bättre vattenläge men denna dolme är just en hjälp för att nå detta resultat. För ovetande är dolme en plastgrej med luft i som man trycker fast mellan sina ben för att hjälpa kroppen till ett mer plant läge i vattnet.

Efter en stunds nötande av den hygglige Camilla så var det dags att avsluta denna första lektion. Trots att jag inte gjorde några direkta framsteg under lektionen så var det en bra känsla. Mycket bra träning och lite som en första "aha upplevelse" med saker att tänka på. Som på den gamla skoltiden så fick jag också med mig lite "hemläxa" att göra till nästa tillfälle, till skillnad mot då så kommer jag nu se till att försöka göra läxan på bästa sätt även om gubben nedan ligger steget före.. :)


Knappa 4000meters crawl 2012 i Kalmar känns i detta nu som en oerhört svår utmaning. Hade jag försökt mig på det idag så hade det garanterat varvats med en hel del bröstsim och jag hade troligen inte haft många bakom mig då jag klev upp på stranden. Jag hade nog innan jag hoppat i även framfört en sista hälsning till mina nära och kära i fall ifall det hade gått åt fanders.. Men det är gott om tid kvar tills dess.
Så på tisdag kör vi igen. Glasögonen, simplattan och dolmen skall fram för ännu ett steg mot mål, detta oavsett hur litet det kan tänkas bli...