torsdag 1 augusti 2013

Svenska mästerskapen på 100km- detta skall bli en inspirerande utmaning!









Då var det dags för avfärd mot Stockholm och söndagens stora utmaning, svenska mästerskapen100km löpning på Djurgården. Sex timmars loppen har gått bra men detta blir en ny grej och inramningen runt loppet ser ut att vara av högsta klass- länge sen jag var så inspirerad. Det skall bli spännande att se vad jag kan lyckas fixa för tid på söndag och om jag lyckas med mitt främsta mål, att pressa ut mitt absoluta max o gärna liiiiite till.

Förra veckan blev det strax över tio mils löpning plus annan träning, hade ett snittempo på 4:16/km och senaste månaden har jag lyckats få till några värdefulla tröskelpass. Denna typ av pass har saknats tidigare under året och jag tror bestämt att det var mycket nyttigt. Denna veckan har det blivit lugnare jag tror inte jag hinner toppa något på att lägga in ett par tuffare pass samma vecka som tävling. Nu handlar det om att hålla sig skadefri och bara sticka ut och lufsa för att det är skönt ointressant med tider och snittempo, helst kanske lägga löpklockan hemma. Igår blev det en planerad massage av den "styggare" varianten, vissa punkter knådades hårt och det kom några svettpärlor från pannan när jag låg där och försökte bita ihop på britsen. Men vill man bli servad och reparerad så får det kosta lite :)

Lillsyrran


Med mig till huvudstaden får jag min lillsyrra Diana. Hon brinner för träning, vi har skoj ihop och jag tror hon kan pusha mig på rätt sätt när det behövs som mest. Hon kommer få några papper med min "energiplanering" och jag hoppas hon lyckas tvångsmata mig när matlusten försvunnit efter sisådär två till tre timmar.. Skall bli riktigt skoj att ta en miniweekend med syrran, oavsett om loppet går bra eller inte så blir det mat och någon starkare dryck på söndag. Imorgon lördag blir det lite ärenden i stan, hämta nummerlapp och eventuellt hinna med att träffa lite gamla vänner från mina studieår i Stockholm.

ENERGI... lär det gå åt på söndag skall bli skoj att kolla klockan efter söndag och se ungefär hur många calorier man kan ha bränt. Jag är tyvärr inte energisnål utan skall det gå som jag vill så kommer kroppen kräva bränsle. Gjort några tabbar i olika lopp det kommer bli fler men förhoppningsvis har man lärt sig mer och mer vad kroppen kräver och vad man kan få i sig trots minimal matlust. Kommer finnas mycket energi från själva arrangören på söndag men med mig i min "energiväska" har jag lite gott och blandat som:
Cocosdryck, "Runekakor"(recept från löparlegenden Rune Larsson), godis, saltsticks, magnesium, cola, energigel, carboloader mm. Svårigheten är att få i sig grejerna men hoppas min syster kan styra upp detta en aning.

Då det är sm på distansen så är dom flesta av landets bättre ultralöparna med, den allra bästa kungen själv Jonas Buud tror jag dock inte skall vara med då han tävlar hårt på annat håll nu. Känner inte denna Buud men läser lite om hans träning ibland och jag kan bara imponeras över vilken kapacitet den mannen har, hatten av!
Andra starka löpare som jag tror kommer starta är Daniel Nilsson FK Studenterna, Anders Szalkai Spårvägen, Philip von Rosén mfl. Även min klubbkamrat Patrik Brants kan bli farlig han är stark och han har pannben det kan räcka långt.
På damsidan är den urstarke europamästaren Kajsa Berg Huddinge AIS given favorit, men det finns flera riktigt bra löpare som Petra Skiöld Ryssbergets IK, Frida Södermark GoIF Tjalve och Sophia Sundberg Väsby IK mfl. Skall bli spännande att se dessa starka löpare kämpa "mot varandra".  Även flertalet mycket starka löpare från andra länder deltar också då sm är en tävling i tävlingen.


Loppet löps 12 varv på en 7937 meter lång bana samt att man inleder med en liten snutt på 4,8km för att få exakt 100km.

Nu rundar jag av detta kanske sista inlägg innan söndagens svenska mästerskap. Behöver all energi jag kan få till och det är egentligen från just idag den där riktigt goa och inspirerande känslan dök upp i min skalle. Är det något som jag inte själv kan påverka som jag önskar så är det att det inte blir någon batuvärme på söndag, då blir det väldigt tufft för alla men jag vet att jag inte hanterar extrem värme bra. Runt 17-20grader, lätt fläktande vind, lite sol, lite moln, lite duggregn och en för övrigt bra inramning vore optimalt. 

För intresserade så går loppet att följa med liveresultat och live tv på adressen nedan, loppet startar kl 08:30 tror jag... haha men måste nog dubbelkolla för att inte missa vore rätt surt..
http://www.stockholmultra.se/start/

Jag har tränat målinriktat hela året mot just ultra men motståndet är av allra bästa och seriösaste slag så det är lätt att vara ödmjuk i sin målsättning.
På söndag är det fest och jag är bjuden !